“Ik wil mijzelf uitdagen in een multisport en zien waar mijn lichaam toe in staat is”

DIT WIL IK ÓÓk »

Mijn Ironman ervaring

“7:55 am. De zon komt bijna op. Hans Zimmer klinkt uit de boxen. Als ware gladiatoren staan we op het strand, klaar voor de strijd. Klaar om tegen de golven op te boksen. De eerste paar minuten vraag ik mij nog eens af waar ik aan ben begonnen. Als ik de eerste trap in mijn zij krijg en ik een slok zoutwater neem dan stel ik mijzelf de vraag nóg een keer. Maar dan krijg ik de smaak te pakken en ben ik voor ik het weet weer met beide benen op de grond. Dat begint lekker!

Het fietsen begint zoals verwacht, de eerste 6km vliegen voorbij. Daarna begint al snel de eerste klim en keldert mijn snelheid naar beneden. Het enige wat ik zie zijn billen en mijn blik valt op een T-shirt met de tekst ‘Yes, I am: grazy, in pain and I am paying to do this’. Het fietsen voelde eigenlijk samengevat als 80km de Cauberg opklimmen om vervolgens de laatste 10km naar beneden te vliegen.

Als ik voorzichtig van mijn fiets stap en ik mijn spaghetti-benen op de grond zet hoor ik mijn coach roepen ‘nu alleen nog uitlopen!’ Uiteraard luister ik braaf naar zijn wijze woorden! De koek is eigenlijk al op, de laatste kilometers zijn echt loodzwaar. Maar een ding wist ik zeker, finishen zal ik! Met tranen in mijn ogen loop ik na heel veel uren afzien over de finish en krijg ik een veel te zware medaille om mijn nek.

Ik heb het gewoon geflikt!"

Threesixty5 training voor Jolijn

Ironman70.3

Een halve Ironman vraagt haast dezelfde voorbereiding als een hele Ironman. Het grootste verschil zit in het aantal kilometers die gemaakt dienen te worden gedurende de trainingsperiode en daarmee de tijdsinvestering van de triatleet. In voorbereiding naar een halve Ironman heb je net wat minder uren door te brengen en is er dan ook een lagere belasting op de gewrichten. Trainen voor een halve Ironman is daarmee dan ook een ideaal in voorbereiding naar een hele Ironman.

VO2max test

In samenwerking met ex-profschaatsster Diane Valkenburg wordt een VO2max test gedaan. Hier meten we de maximale zuurstofopname, samen met het maximale vermogen in wattage, de maximale hartslag en de lactaat drempel. Met deze informatie bereken we precies bij welk vermogen aan inspanning jij begint te verzuren en dit helpt ons om zo nauwkeurig mogelijk de trainingszones in te richten voor het fietsen en hardlopen. Zo train jij altijd met de juiste intensiteit!

Uitgebreide Fit test

Voordat de trainingsfase van start kan gaan nemen we een Fit test af. Gedurende 3 uur wordt gekeken wat de huidige belastbaarheid is van je lijf. We kijken hier naar de gehele complexiteit; van uithoudingsvermogen, mobiliteit, flexibiliteit, kracht, ritme en coördinatie tot ademvermogen, mentale kracht en meer. Mede aan de hand van de Fit test bepalen we de focus voor de eerste maand aan training - die hoofdzakelijk gericht is op het lijf voorbereiden op de vele trainingsuren die komen gaan, waarbij rekening gehouden dient te worden met eventuele blessures of beperkingen uit het verleden.

Race specifieke voorbereidingen

In de laatste 30 voor de race veranderd er een hoop in de focus van de training en uiteraard daalt de trainingsintensiteit. Daarnaast behoeft iedere race ook zijn eigen behoefte. We bereiden je voor op het openwater zwemmen, op de verandering in je voeding, op het parkour en al hetgeen je dient te weten om je eerste race zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Interesse wat dit voor jou kan betekenen?

Laat hier je e-mail achter en ik neem contact met je op: