“Ik wil de Ironman van Maastricht finishen met slechts 6 maanden training.”

DIT WIL IK Óók »

Mijn Ironman ervaring

“De boog stond gespannen, want ik had 6 maanden de tijd om mijzelf zowel fysiek- als mentaal voor te bereiden op de Ironman van Maastricht. In deze 6 maanden mocht er absoluut niets misgaan. Geen overbelasting, geen blessures, geen pijntjes en geen tijd om te ‘testen’ welke trainingswijze al dan niet werkte voor mijn lichaam.

Verdeeld over de 6 maanden training had 18 doelen die ik telkens voor het einde van de maand moest halen. Samen werkten Sebastiaan en ik zo aan de beste versie van mijnzelf, iedere dag weer. De Ironman werd daarbij niet meer een doel, maar een middel van zelfontwikkeling.

Ruben ging van 1baantje borstcrawl, naar 3,8km open water zwemmen. Van geen racefiets hebben, naar 180km fietsen. Van af en toe hardlopen bij de hockey, naar een marathon 42,2km hardlopen!”

Threesixty5 training voor Ruben:

Uithoudingsvermogen

  • Iedereen beschikt over een bepaalde basisfitheid wat zich staande houdt of iets ontwikkeld door over de jaren voldoende te sporten. Echter om deel te nemen aan een Ironman dien je het uithoudingsvermogen van een topsporter te hebben. De basisfitheid van eens ronde lopen bij de fitness of een wedstrijd hockeyen dient geüpgraded te naar 3,8km zwemmen, 180km fietsen en 42,2km hardlopen.

Uitgebreide Fit test

Voordat de trainingsfase van start kan gaan nemen we een Fit test af. Gedurende 3 uur wordt gekeken wat de huidige belastbaarheid is van je lijf. We kijken hier naar de gehele complexiteit; van uithoudingsvermogen, mobiliteit, flexibiliteit, kracht, ritme en coördinatie tot ademvermogen, mentale kracht en meer. Mede aan de hand van de Fit test bepalen we de focus voor de eerste maand aan training - die hoofdzakelijk gericht is op het lijf voorbereiden op de vele trainingsuren die komen gaan, waarbij rekening gehouden dient te worden met eventuele blessures of beperkingen uit het verleden.

Mobiliteit en flexibiliteit

voorbereid te worden op de gewrichtsbelasting voortkomend uit het zwemmen, fietsen of hardlopen. Bij mobiliteitstraining richten we ons op de bewegelijkheid van de gewrichten, denk aan de enkels, knieën, heupen en schouders. Bij flexibiliteitstraining richten we ons op de soepelheid van de spieren, waardoor de volledige bewegingsuitslag niet beperkt wordt en we blessurepreventief te werk gaan.

Fysieke intelligentie

  • Met het brein denken we en met het lichaam bewegen we. Hoe breder het denkvermogen, des te ‘slimmer’ we iemand noemen – we spreken van een hoog IQ. Voor het lichaam is hetzelfde van toepassing. Hoe breder het vermogen tot bewegen, en het correcte aanpassingsvermogen in een bewegingssituatie, des te ‘slimmer’ we iemand kunnen noemen op fysiek niveau – we spreken van een hoog PQ (EN: physical quotient). Bij Threesixty5 bereiden het lichaam voor op een scala aan bewegingsuitingen en confronteren we het met diverse bewegingssituaties complementair aan zwemmen, fietsen en hardlopen om zo te groeien in je fysieke intelligentie en daarmee in de paraatheid van je lijf.

Interesse wat dit voor jou kan betekenen?

Laat hier je e-mail achter en ik neem contact met je op: